Plan pracy pedagoga, psychologa

Pedagog szkolny:

  •  prowadzi badania i działania diagnostyczne wśród uczniów,  diagnozuje indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne  uczniów,  określa mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia dzieci oraz przyczyny niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów

  • diagnozuje sytuacje wychowawcze  w szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu szkoły

  • udziela uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb

  • prowadzi działania mające na celu: minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i przedszkolnym uczniów

  • inicjuje i prowadzi działania mediacyjne i interwencyjne w sytuacjach kryzysowych

  • pomaga rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów oraz w  rozwijaniu umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli

  • wspiera nauczycieli, wychowawców i specjalistów w:  rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów,  w rozwiązywaniu problemów wychowawczych oraz organizowaniu i realizowaniu różnych form pomocy psychologiczno- pedagogicznej

  • pomaga nauczycielom w dostosowaniu wymagań edukacyjnych uczniom, wynikających z realizowanych przez nich programów nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych uczniów

  • podejmuje działania wychowawcze  i profilaktyczne wynikające z Programu wychowawczo -profilaktycznego  szkoły oraz wspiera nauczycieli w tym zakresie

  • prowadzi edukację prozdrowotną i promocję zdrowia wśród uczniów, rodziców i nauczycieli

  • w miarę możliwości placówki organizuje opiekę i pomoc materialną uczniom i ich rodzinom znajdującym się w trudnej sytuacji losowej, życiowej, materialnej

  • prowadzi działania zmierzające do  kontroli realizacji obowiązku szkolnego przez uczniów

  • współpracuje z poradnią psychologiczno – pedagogiczną, sądem, prokuraturą i policją, strażą miejską    i innymi organizacjami,  instytucjami.

Pedagog szkolny w Szkole Podstawowej im. Wandy Modlibowskiej realizuje zadania poprzez:

  • rozmowy z dziećmi

  • rozmowy z  nauczycielami, wychowawcami, pielęgniarką szkolną

  •  analizowanie wyników badań z PPP oraz czuwanie nad wypełnianiem zaleceń Poradni zawartych w opiniach i orzeczeniach wydanych przez PPP i inne poradnie specjalistyczne

  • prowadzenie obserwacji zespołów klasowych

  • organizowanie na terenie szkoły punktu konsultacyjnego dla rodziców przy ścisłej współpracy z psychologiem PP

  • koordynowanie pracami Zespołu ds. udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej

  • współorganizowanie zajęć specjalistycznych i prowadzenie tych zajęć w miarę możliwości

  • szczególną indywidualną opiekę nad uczniami o SPE (Specjalnych Potrzebach Edukacyjnych)

  • konsultacje i pomoc nauczycielom i rodzicom w rozwiązywaniu indywidualnych, poważnych problemów wychowawczych, rozwijanie umiejętności wychowawczych rodziców  w formie porad, konsultacji

  • wspieranie wychowawców w integracji zespołów klasowych  poprzez prowadzenie w miarę możliwości zajęć o charakterze integracyjnym w wybranych klasach

  • współpracę z kuratorami sądowymi, ze Świetlicami Profilaktyczno-Wychowawczymi oraz świetlicą szkolną

  • opiniowanie wniosków do Sądu Rodzinnego, Policji, placówek opiekuńczo- wychowawczych, lekarzy specjalistów

  • realizowanie i koordynowanie działaniami szkoły w zakresie Programu  wychowawczo-profilaktycznego

  • prowadzenie profilaktyki zdrowotnej i wychowawczej

  • czuwanie nad przestrzeganiem przez szkołę postanowień Konwencji o Prawach Dziecka

  • organizowanie pomocy materialnej dla uczniów, np. realizowanie akcji charytatywnych

  • prowadzenie spotkań Zespołu Wychowawców kl. IV-VIII  i udział w pracach zespołu nauczycieli kl. I-III 

  • składanie raz na pół roku informacji Radzie Pedagogicznej i Radzie Szkoły o sytuacji wychowawczej występującej w szkole

  • udział w zespole dokonującym wewnętrznego badania jakości pracy szkoły w zakresie wychowania, opieki i profilaktyki

Katarzyna Włoch