Plan pracy pedagoga, psychologa
Pedagog szkolny:
prowadzi badania i działania diagnostyczne wśród uczniów, diagnozuje indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne uczniów, określa mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia dzieci oraz przyczyny niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów
diagnozuje sytuacje wychowawcze w szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu szkoły
udziela uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb
prowadzi działania mające na celu: minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i przedszkolnym uczniów
inicjuje i prowadzi działania mediacyjne i interwencyjne w sytuacjach kryzysowych
pomaga rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów oraz w rozwijaniu umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli
wspiera nauczycieli, wychowawców i specjalistów w: rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów, w rozwiązywaniu problemów wychowawczych oraz organizowaniu i realizowaniu różnych form pomocy psychologiczno- pedagogicznej
pomaga nauczycielom w dostosowaniu wymagań edukacyjnych uczniom, wynikających z realizowanych przez nich programów nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych uczniów
podejmuje działania wychowawcze i profilaktyczne wynikające z Programu wychowawczo -profilaktycznego szkoły oraz wspiera nauczycieli w tym zakresie
prowadzi edukację prozdrowotną i promocję zdrowia wśród uczniów, rodziców i nauczycieli
w miarę możliwości placówki organizuje opiekę i pomoc materialną uczniom i ich rodzinom znajdującym się w trudnej sytuacji losowej, życiowej, materialnej
prowadzi działania zmierzające do kontroli realizacji obowiązku szkolnego przez uczniów
współpracuje z poradnią psychologiczno – pedagogiczną, sądem, prokuraturą i policją, strażą miejską i innymi organizacjami, instytucjami.
Pedagog szkolny w Szkole Podstawowej im. Wandy Modlibowskiej realizuje zadania poprzez:
rozmowy z dziećmi
rozmowy z nauczycielami, wychowawcami, pielęgniarką szkolną
analizowanie wyników badań z PPP oraz czuwanie nad wypełnianiem zaleceń Poradni zawartych w opiniach i orzeczeniach wydanych przez PPP i inne poradnie specjalistyczne
prowadzenie obserwacji zespołów klasowych
organizowanie na terenie szkoły punktu konsultacyjnego dla rodziców przy ścisłej współpracy z psychologiem PP
koordynowanie pracami Zespołu ds. udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
współorganizowanie zajęć specjalistycznych i prowadzenie tych zajęć w miarę możliwości
szczególną indywidualną opiekę nad uczniami o SPE (Specjalnych Potrzebach Edukacyjnych)
konsultacje i pomoc nauczycielom i rodzicom w rozwiązywaniu indywidualnych, poważnych problemów wychowawczych, rozwijanie umiejętności wychowawczych rodziców w formie porad, konsultacji
wspieranie wychowawców w integracji zespołów klasowych poprzez prowadzenie w miarę możliwości zajęć o charakterze integracyjnym w wybranych klasach
współpracę z kuratorami sądowymi, ze Świetlicami Profilaktyczno-Wychowawczymi oraz świetlicą szkolną
opiniowanie wniosków do Sądu Rodzinnego, Policji, placówek opiekuńczo- wychowawczych, lekarzy specjalistów
realizowanie i koordynowanie działaniami szkoły w zakresie Programu wychowawczo-profilaktycznego
prowadzenie profilaktyki zdrowotnej i wychowawczej
czuwanie nad przestrzeganiem przez szkołę postanowień Konwencji o Prawach Dziecka
organizowanie pomocy materialnej dla uczniów, np. realizowanie akcji charytatywnych
prowadzenie spotkań Zespołu Wychowawców kl. IV-VIII i udział w pracach zespołu nauczycieli kl. I-III
składanie raz na pół roku informacji Radzie Pedagogicznej i Radzie Szkoły o sytuacji wychowawczej występującej w szkole
udział w zespole dokonującym wewnętrznego badania jakości pracy szkoły w zakresie wychowania, opieki i profilaktyki
Katarzyna Włoch